비즈니스 이메일 작성하려고 하면 어떻게 써야할지 막막할 때가 많은데요, 이메일을 읽고 작성할 때 여러모로 도움이 되는 유용한 비즈니스 영어 이메일 패턴입니다. 비즈니스 이메일을 자주 쓰는 분들뿐 아니라 기본적인 이메일 핵심표현을 알고 있으면 도움이 많이 됩니다.
비즈니스 이메일 핵심패턴 15개
1. thank you for ~
~을 해 주셔서 감사합니다.
Thank you for reaching out to me.
주로 누구에게 처음으로 답장을 보낼 때 사용 됨.
저에게 연락 주셔서 감사합니다.
Thank you for getting in touch with me.
Get in touch: 연락을 취하다.
저에게 연락 주셔서 감사합니다.
Thank you for your quick response.
빠른 답장/ 회신 감사합니다.
Quick 대신 prompt, swift (신속한, 빠른)
Thank you for your prompt reply.
빠른 답장/ 회신 감사합니다.
Thank you for your swift response.
빠른 답장/ 회신 감사합니다.
<좀더 캐주얼 하게 하려면>
Thank you for getting back to me so quickly.
빠른 답장/ 회신 감사합니다.
2. I/ We hope ~
~하길 바랍니다/ ~을 하면 좋겠습니다
<주로 첫 인사말로 / 이메일을 뜸하게 보내는 상대>
I hope you’re doing well.
잘 지내시기를 바랍니다.
<이메일을 자주 보내는 상대>
I hope you’re having a great day / week.
하루 / 한주 잘 지내시기를 바랍니다.
<색다르게>
I hope your day is going great.
하루 잘 지내시기를 바랍니다.
I hope your week is going well.
한주 잘 지내시기를 바랍니다.
I hope your day got off to a good start.
하루 잘 순탄하게 출발하기를 바랍니다.
I hope your week got off to a great start.
한주 잘 순탄하게 출발하기를 바랍니다.
Get off to a good start: 좋게 출발하다.
<자료를 보내면서>
I hope this helps.
도움이 되었기를 바라요.
<좀 더 formal 하게>
I hope you find this helpful.
도움이 되었기를 바랍니다.
I hope this answers your questions.
질문에 답변이 되었기를 바랍니다.
<상대가 질문을 여러 개 보냈을 때는>
I hope this answers all your questions.
이것이 모든 질문에 답변이 되었기를 바랍니다.
3. I just wanted to ~
단지 ~을 하고 싶었어요.
<어떤 질문이나 이야기를 polite하게 꺼낼 때>
I just wanted to see if you’re available tomorrow.
단지 내일 시간 되 시는지 알고 싶었어요.
I just wanted to thank you for meeting with me last week.
지난주에 저와 만나 주셔서 감사하다고 말하고 싶었어요.
I just wanted to say thank you for all your work.
단지 당신의 모든 일에 감사하다고 말하고 싶었어요.
<요청한 일을 했는지 확인 차 메일 보낼 때>
I just wanted to see if the report is ready.
보고서가 준비 되었는지 단지 확인하고 싶었어요.
<직접적으로 물어보는 것 보다는>
Is the report ready?
보고서 준비 되었나요?
<polite하게>
I just wanted to see if the report is ready.
보고서가 준비 되었는지 단지 확인하고 싶었어요.
I just wanted to see if you had a chance to look at my proposal.
제 제안서를 보실 기회를 가졌는지 확인하고 싶었어요.
*have a chance to ~ /get a chance to ~:~할 기회를 갖다
4. Just a quick email / note to ~ (INFORMAL)
*quick 신속한
*note: short letter or message
Just a quick email to update you on the progress.
Just a quick note to let you know that I won’t be joining the meeting today.
5. Please let me know if ~
<이메일을 끝맺을 때>
Please let me know if you have any questions.
If you need further assistance, please let me know.
<제안에 대한 상대의견 문의할 때>
Please let me know if that sounds good to you.
Please let me know if that works for you.
Please let me know if that’s possible.
6. At your earliest convenience, 상대가 편하실 때, 예의바른 느낌 (FORMAL)
*as soon as possible 무례한 느낌을 줄 수 있음
Could you send it to me at your earliest convenience?
Please let me know at your earliest convenience.
So please email me back at your earliest convenience.
7. I would be grateful if you could ~ 해주시면 대단히 감사하겠습니다 (FORMAL)
I would be grateful if you could send it to me by tomorrow.
I would be grateful if you could reply at your earliest convenience.
8. I was wondering if ~
I was wondering if you could look over my report.
I was wondering if we could meet early next week.
I was wondering if you could help me with something.
9. Could we arrange a time/date to meet?
If you’d like to meet in person, just give me a call or send me an email and we’ll arrange a time to meet.
Could we arrange a time to discuss the project?
I’d like to arrange a meeting with you.
The conference has been arranged for 1pm on Thursday.
*Could we set up a meeting?
10. Please note ~ 상황에 대해 유의, 참고
Please note that the meeting has been pushed back to Wednesday.
Please note that I won’t be in the office next week.
Please note that while this event is free you must, I emphasize you must, get a ticket ahead of time.
11. Please refer to ~
(첨부파일 또는 아래 붙인 자료, 링크 등)을 참고해 주세요
Refer to: 정보를 얻기 위해 보다, 자료 / 첨부 등을 참고하세요
Please refer to the attachment for more details.
더 자세한 내용은 첨부파일을 참고해 주세요.
For more information on our products, please refer to the link below.
저희 제품에 대해서 더 많은 정보를 알고 싶으시다면, 아래 링크를 참조 해 주세요.
Please refer to the lyrics on this handout.
이 유인물의 가사를 참조하십시오.
12. Should you have ~: ~있으시면
If you have와 같은 뜻이지만, 좀 더 formal한 표현
Should you have any questions, feel free to reach out to me.
질문이 있으시다면, 저에게 언제든지 연락 주시면 됩니다.
Should you need further assistance, please let me know.
도움이 더 필요하시면, 저에게 알려 주시면 됩니다.
Should you have any questions, please contact Dr, Sandbrink.
질문이 있으시다면, sandbrink 박사님께 연락 주시면 됩니다.
13. As requested / promised / discussed
요청 / 약속 / 논의한대로 ~
*As + 동사 과거형: ~한대로
<상대가 요청한 자료를 보낼 때>
As requested, I’m sending you our latest catalog.
요청하신대로, 저희 최신 카탈로그를 보내드립니다.
As you requested = As requested
주어를 넣어서 표현할 수도 있음.
As (I) promised, I’ve applied 15% discount to your order.
제가 약속드린대로, 주문에 15% 할인을 적용해 드렸습니다.
I have the merchandise, as promised.
약속한 대로 상품을 가지고 있습니다.
14. Here is ~
~ 입니다, ~보내 드립니다.
<이메일로 자료, 파일 등을 보내 줄 때>
I’m sending ~/ I’m attaching ~ 대신 사용
Here is the information you wanted.
요청하신 정보를 보내드립니다.
Here is the file you requested.
요청하신 파일 보내드립니다.
15. Please see/ find the attached file.
파일을 첨부했으니 확인 부탁드립니다. <굉장히 formal한 표현>
확인하다: check가 떠오른데, 파일, 자료는 see 또는 find
이 표현을 less formal하게 하려면
I’m attaching ~
I’ve attached ~
이것 보다 더 casual하게 하려면
Here is ~
I’m attaching the agenda for tomorrow’s meeting.
내일 회의 아젠다를 첨부 합니다.
Here is the agenda for tomorrow’s meeting.
내일 미팅 아젠다를 보내 드립니다.